Suomessa kehitetty, Suomessa valmistettu

SAVU-savustuspussi on ainutlaatuinen tapa valmistaa helposti, nopeasti ja siististi aidosti savustettua ruokaa. Se on patentoitu suomalainen keksintö ja kotimaassa valmistettu avainlipputuote.

Suomalainen keksintö

Savustuspussin keksi kaavilainen Tapani Tirkkonen 1990-luvun alussa. Tirkkosen mielestä savustaminen oli turhan monimutkaista, joten hän kehitteli savustuspussin, jota pystyi käyttämään jopa kodin sähköuunissa. Keksintö sai toisen sijan INNOSUOMI-palkinnon ensimmäisenä jakovuonna 1994.

Vuosikymmenen alussa Kaaville valmistui tehdas, jossa pussien valmistus työllisti useita kymmeniä työntekijöitä. Savustuspussit valmistettiin aluksi käsin, mutta niiden tuotantoon kehitettiin myöhemmin Suomessa automaattilinja. Savustuspussitehdas oli tuolloin Kaavin suurin työnantaja. Yrityskauppojen myötä savustuspussitehtaan tuontanto siirtyi Kokemäelle, jossa savustuspusseja valmistaa kotimainen perheyritys Sinituote Oy.

Kotimaisuus

SAVU-savustuspussit valmistetaan Suomessa, Sinituotteen Kokemäen tehtaalla, ja niille on myönnetty kotimaisesta alkuperästä kertova Avainlippu-tunnus.

Avainlippu on tutkitusti suomalaisen tuotteen ja palvelun tunnus. Se kertoo, että tuote on valmistettu Suomessa ja se mielletään alkuperältään suomalaiseksi. Avainlippu on rekisteröity ja valvottu alkuperämerkki, jonka käyttöoikeuden myöntää Suomalaisen Työn Liitto. Avainlippu kertoo kuluttajalle paitsi korkeasta kotimaisuudesta myös tuotteen valmistajan ja palvelun tuottajan arvoista.

Suomalaiset luottavat kotimaisiin tuotteisiin

Viimeisimmän Avainlippua ja suomalaisten asenteita kartoittaneen tutkimuksen mukaan suomalaisista yli 90 % tuntee Avainlipun ja sen käyttötarkoituksen. Kuluttajien mielestä suomalaisten yritysten ja tuotteiden neljä tärkeintä ominaisuutta ovat:

Kestävät tuotteet (71 %)
Hyvä saatavuus (53 %)
Tuotemerkki (43 %)
Korkeatasoinen muotoilu (38 %)
Edullinen hinta-laatusuhde on arvostettu 12. sijalle (15 %)

Pääasialliset syyt suomalaisten tuotteiden ostamiseen ovat (naiset/miehet):

Laadultaan parempia (54 %/48 %)
Turvallisia (51 %/38 %)
Periaate (39 %/38 %)
Parantaa työllisyyttä (35 %/40 %)
Kuluttajan mielikuvissa Avainlippu kertoo turvallisuudesta (77 %) ja laadusta (70 %). Se myös sopii yhteiskuntavastuuta kantavan yrityksen merkiksi (75 %).

Avainlippu

Avainlippu on rekisteröity yhteisömerkki, joka kertoo tuotteen tai palvelun suomalaisesta alkuperästä.

Avainlippu-tunnuksen voi saada suomalainen tuote tai palvelu, jonka kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia.

Avainlipun käyttöoikeutta haetaan Suomalaisen Työn Liiton alkuperämerkkitoimikunnalta. Se myönnetään aina tuotteelle tai palvelulle, ei yritykselle tai yhteisölle. Käyttöoikeuden voi saada korkeintaan kolmeksi vuodeksi kerrallaan.